Home Events Spelmusik – design, komposition och effekter

Spelmusik – design, komposition och effekter

Inom spelvärlden är spelmusiken en självklar del av upplevelsen och kan även vara avgörande för hur spelet upplevs. Men hur skapar man spelmusik och vad sker bakom kulisserna? Vilka verktyg kan användas och vad behöver man ta i beaktande? Detta får ni höra mer om under panelen ’Spelmusik – design, komposition och effekter’ som hålls av Gustaf Grefberg, Philip Eriksson och Kristofer Eng.

Gustaf kommer stegvis att diskutera och gå igenom komposition och implementation av spelmusik, med exempel från bland annat det hyllade spelet ‘It Takes Two’. Masterklassen kommer sedan avslutas med tid ämnad för frågor och svar.

Philip kommer stegvis att djupdyka ner i tre distinkta tekniker för att uppnå intressanta och meningsfulla ljudeffekter för spel, med fokus på ljuddesign. Därefter får vi lyssna och titta på exempel från spelet ’It Takes Two’ för att knyta ihop processen som vi skapat en förståelse för.

Kristofer kommer lyfta en klassisk mall som används bland kompositörer i USA, där kunden får välja 2 av 3 faktorer inför ett jobb: 1. Kvalité, 2. Pris och 3. Längd/Mängd. Kristofer kommer diskutera hur du som kompositör måste lära dig och ta hjälp av teknik för att möta kraven samt hur detta påverkar betalningsmodeller och rättigheter. Därefter ges en demonstration i det adaptiva musikverktyget Elias.

Datum

25.09.2021

Tid

11:00
Kategori

Medverkande

  • Gustaf Grefberg
    Gustaf Grefberg

    Gustaf komponerar musik och jobbar tillsammans med externa kollaboratörer. Han har många meriter inom spelmusik, hela vägen tillbaka till början av 2000-talet. Han har skrivit musik för bland annat It Takes two, A Way Out, Brothers: A Tale of Two Sons, Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, och många fler.

  • Kristofer Eng (SE)
    Kristofer Eng (SE)

    Kristofer Eng är kompositör och musiker som har jobbat i de flesta sammanhang som teater, musikal, film, TV etc. Antingen som kompositör, musiker, arrangör eller kapellmästare. Han har examen från kungliga musikhögskolan i Stockholm. 2016 grundade han företaget Elias Software som är uppbyggt kring en patenterad lösning för adaptiv musik i spel. Idag är han
    CEO i företaget som i år även släpper en fulltäckande ljudlösning för spel men han jobbar även som kompositör. Nu senast till It takes two.

  • Philip Eriksson
    Philip Eriksson

    Efter att ha avslutat sin utbildning vid Lappfjärds folkhögskola år 2009 startade Philip sin karriär inom ljud som ljudtekniker för musik, både live och i studion. Efter att ha jobbat sida vid sida med en mängd folkkära artister valde han att fördjupa sig i sitt intresse för filmljud genom studier vid Stockholms dramatiska högskola. Efter åren inom akademi så bytte han inriktning och påbörjade sin resa inom interaktiv media, vars start markerades av hans insatser på EA DICE och dess spel ’Battlefield Hardline’. Som fortsatt residens hos tidigare nämnda studio verkade han som ljuddesigner på titlar så som Star Wars Battlefront och Battlefield, innan han tog klivet till Hazelight Games för att starta ett nytt kapitel med titeln av Lead Sound Designer och därmed ansvara för den ljudupplevelse vi fick möta i studions senaste kreation – ’It Takes Two’.