Home Program The Sound of Gaming (EN)

The Sound of Gaming (EN)

The gaming industry is rapidly growing and more and more musicians are focusing on game music. Our panel discusses the possibilities in game music, how to get a foot in this world and their own experiences and inspiration for working with and creating music for games.

Datum

24.09.2021

Tid

11:15 - 12:00

Platser

Fontanaclub
Vasa
Kategori

Medverkande

  • Matilda Ståhl
    Matilda Ståhl

    Matilda Ståhl, doktorand i pedagogiska vetenskaper, forskar på spel och spelarkultur bland unga. Som moderator för spelmusikpanelen använder sig Matilda av såväl insyn i spelforskningen som mångårig spelerfarenhet för att diskutera spelmusik med experterna!

  • Philip Eriksson
    Philip Eriksson

    Efter att ha avslutat sin utbildning vid Lappfjärds folkhögskola år 2009 startade Philip sin karriär inom ljud som ljudtekniker för musik, både live och i studion. Efter att ha jobbat sida vid sida med en mängd folkkära artister valde han att fördjupa sig i sitt intresse för filmljud genom studier vid Stockholms dramatiska högskola. Efter åren inom akademi så bytte han inriktning och påbörjade sin resa inom interaktiv media, vars start markerades av hans insatser på EA DICE och dess spel ’Battlefield Hardline’. Som fortsatt residens hos tidigare nämnda studio verkade han som ljuddesigner på titlar så som Star Wars Battlefront och Battlefield, innan han tog klivet till Hazelight Games för att starta ett nytt kapitel med titeln av Lead Sound Designer och därmed ansvara för den ljudupplevelse vi fick möta i studions senaste kreation – ’It Takes Two’.

  • Roger Wanamo
    Roger Wanamo

    Roger Wanamo är utbildad kompositör från Tammerfors yrkeshögskola och har jobbat med att arrangera och orkestrera spelmusik för konsertuppföranden sedan 2009. Hans symfoniska spelmusikverk har uppförts av bl.a. London Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic Orchestra, San Fransico Symphony och Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm. I Finland har hans verk uppförts bl.a. Tammerfors Filharmoniker, Tapiola Sinfonietta, samt Helsingforsbaserade Game Music Collective. Hans orkestreringar kan också höras på original soundtracket till Dragon’s Dogma (Capcom, 2012).

  • Salla Hakkola
    Salla Hakkola

    Salla Hakkola (MuM, Sibelius-Akatemia) on harpisti, säveltäjä, improvisoija ja performanssitaiteilija, joka työskentelee eri musiikkityylien ja taiteenlajien parissa. Hänen musiikkiaan on kuultu yhtä lailla klassisen musiikin konserteissa, folk- ja etno-festivaaleilla, jazzkonserteissa, nykymusiikin festivaaleilla, indie-rock clubeilla, videopeleissä, animaatioissa, improvisoiduissa konserteissa ja kokeellisissa taidetapahtumissa. Hänen teoksiaan ovat kantaesittäneet mm. HKO, Avanti!, Kampin laulu, Ahjo Ensemble ja Seattle Symphony Orchestra, ja hän on työskennellyt sekä säveltäjänä että harpistina Suomen eturivin muusikoiden ja artistien kanssa.

    Hakkolan musiikkia ovat kuulleet miljoonat ihmiset ympäri maailmaa Angry Birds – yritys Rovion tuotannoissa, joissa hän työskenteli säveltäjänä vuosina 2011-2019. Sen jälkeen hän on tehnyt musiikkia mm. Supercellille, Futureplayn Merge Gardensiin ja Metacoren Merge Mansion – peliin oman yrityksensä Tonallyn kautta sekä jatkanut taiteellista työskentelyä sähkäharpun ja performanssitaiteen parissa. Hän voitti Game Music Awardsissa parhaan pelimusiikin soundtrackin palkinnon vuonna 2016 musiikistaan mobiilipeliin The Fruit Nibblers.